האגודה הישראלית למנחי הורים

מתי צריך הנחיית הורים?

דר' דימונה יריב

מבוא חשיבה על הורות מעסיקה אנשים לפני היותם הורים. מרגע תכנון ההורות ולאורך כל חייהם, הורים מתלבטים ואוספים מידע בנוגע לגידול וטיפול בילדים. אמנם, צרכי הילדים מניעים התנהגות הורית אינטואיטיבית, אך לצידה מתפתחים סקרנות וחיפוש אחר עצות והמלצות. כיום, הורים אינם מסתפקים באינטואיציה ומחפשים הדרכה וייעוץ של מומחים. מהן מטרות ההנחיה?
  • העצמת ההורים
  • סיוע בפתרון בעיות וקשיים אשר משפיעים על הילדים
  • התאמת התנהלות ההורים לצרכי ילדיהם
  • חיזוק התא המשפחתי ויצירת סביבה נעימה ורגועה
מה עושים במפגשי ההנחיה? מפגשי הדרכה מתנהלים כהיוועצות שבה חוברים המנחים להורים על-ידי הקשבה, תמיכה, הבעת האמון והערכה. גישה זו מאפשרת להורים להשיג את הנינוחות הדרושה להם כדי לטפל בילדיהם. תוך כדי הדיאלוג, המנחים מדריכים את ההורים במציאת דרכים להיענות לצרכי הילדים יחד עם הצבת דרישות לעמידה בכללי התנהגות. בנוסף, מתכננים את הדרכים לבקרה על התנהגות הילדים ודנים באופנים להפגנת רגשות חיבה ומתן תמיכה לילדים. כמו כן, מביאים למודעות ההורים את ההשפעה המכרעת של תפקודם על ההתפתחות, הבריאות הגופנית והנפשית והרווחה של ילדיהם. בנוסף, מוקדשת תשומת לב להתאמת ההתנהלות ההורית לצרכים ההתפתחותיים של הילדים, להתחשבות בצרכי ההורים ובצרכי המשפחה כולה. המוטו בהנחית הורים הוא שניתן להצליח בהורות, לגדל ילדים באווירה מטפחת ולכוונם להגשמת מטרות תוך נקיטת התנהגויות הוריות מוגדרות ועקביות ומתן דוגמה אישית. מתי הורים פונים לקבלת הדרכה וייעוץ? במצבים של התלבטות, חיפוש תשובות, חוסר אונים ולעיתים גם מצוקה. להלן כמה דוגמאות: הורים שחשים פער בין ההורים שהם רוצים להיות לבין מה שהם מצליחים בפועל לבצע לדוגמה: הורים המבקשים לשלב בין חיי עבודה וחיי משפחה באופן מיטבי ומתקשים להיענות לדרישות המעסיקים ולתפקידיהם ההוריים. הורים שמתקשים להתמודד עם הפרעות רגשיות והתנהגותיות של ילדיהם, לרסן התנהגויות פוגעניות של ילדיהם, הורים שאינם מצליחים לתמוך בילדים שחווים חרדות, קשיי הסתגלות, התקפי זעם ועוד. הורים שמאתרים בעיה בהתפתחות של ילדיהם כגון: קשיים בגמילה, הפרעות בשינה, קשיים ברכישת קריאה וכתיבה, סרבול בריצה וקפיצה ועוד. מדוע ההנחיה בקבוצה? דילמות, אתגרים וקשיים בהורות משותפים להורים רבים. לכן, אנשים שמסוגלים להיחשף ולשתף מעדיפים לעבור תהליכים משמעותיים בקבוצה. הקבוצה תורמת את חלקה לתהליך החינוכי בכך שהיא מהדהדת למשתתפים את מה שהם אמרו, מוסיפה תובנות, מעצימה ותומכת בהורים בעת הצורך. בנוסף, במפגש הקבוצתי המתרחשים בין חברי הקבוצה תהליכים טבעיים של התקשרות ויצירת ברית הורית וחברית שעשויות להמשך בעתיד.
דילוג לתוכן